Big Boy Reichweite?

  • Hallo. Gibt es eigentlich dokumentierte Angaben zur durchschnittlichen Reichweite eines Big Boys mit einer Ladung Kraftstoff(en)? Oder waren die Anforderungen (Gegebenheiten der Strecke, Gewicht der gezogenen Ladung) an die Maschinen zu weit gestreut sodass es keinen festen Wert gibt?


    Grüße Seb

  • Zur Reichweite habe ich folgende Angaben: Auf der für ihn typischen Strecke von Odgen Utah nach Evanston Wyoming hat er 35 tons Kohle und 35,000 gallons Wasser verbraucht. Die Streckenlänge beträgt etwa 80 Meilen. Schaut man auf die Kapazitäten des Tenders (28 tons und 24,000 gallons), so musste der Big Boy auf der Strecke unterwegs Betriebsstoffe nachfassen.

  • Es gib7 naturgemäß abweichende Angaben.

    Auf Old Machine Press finden sich folgende Angaben. https://oldmachinepress.com/20…8-8-4-big-boy-locomotive/

    Unter voller Last (full steam) würde der Tenderinhalt zwei Stunden reichen. Außerdem finden sich die von Mirko genannten Werte für eine Fahrtzeit von 3 Std 50 Minuten. Weiter steht dort, der Big Boy würde unter fullsteam je Stunde 10 t Kohle und 12.000 Gallons (45,5 m3) verbrauchen.


    Steamlocomotive.com zitiert Kratville, "Big Boy" Seite 25: https://www.steamlocomotive.co…l=4-8-8-4&railroad=up#346

    Der übliche vierstündige Trip bergauf benötigte 18 t Kohle und 12.000-13.000 gal Wasser. Mir erscheint die Angabe zweifelhaft, denn dann hätte der Big Boy die von Mirko zitierte Strecke ohne Kohle und Wasser fassen geschaft.


    Vielleicht hat ja jemand das Kratville Buch und kann mal nachschauen. Vielleicht hat steamlocomotive.com auch falsch zitiert-
    Gruß, Volker

  • Bei Steamlocomotive.com wird weiter unten auch aus dem selben Buch zitiert: "a 3,600 ton train nonstop from Ogden to Echo - 40 miles - required virtually all of the tender's capacity of coal and water".


    Zum Verbrauch steht zwar nichts drin, wer aber noch etwas Lesestoff benötigt, wird bei RailwayAge.com fündig. Am Ende vom Artikel kann man auch mal in die Zeitschrift von 1941 schauen (PDF Download).

  • Entscheidender Faktor war eher Wasser und nicht Kohle. Da halte ich oldmachinepress für glaubhafter.

    Von Cheyenne bis Laramie, über Sherman Hill, gab es regelmäßig Möglichkeiten zum Wasserfassen. Mir fallen da direkt Otto und Dale Junction ein.

    Und die haben die Loks auch genutzt.


    Von der Westausfahrt von Cheyenne bis Dale sind es 54,7 Kilometer oder 34 Meilen.

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    Bigboy4015 - Ulrich Wolf - Cajon Pass / Nebraska / Wyoming - DB / SBB / ÖBB - DVB Straßenbahn Dresden - H0

    The situation is hopeless but not serious !

  • Hallo zusammen,


    Zitate aus William W. Kratville "Big Boy":


    Seite 25:


    „The fuel capacities allowed long runs with the 4000s such as Evanston to Ogden (75 miles), but long waits in sidings or in yards before leaving, caused great variances. At maximum firing, the usual four hour trip uphill would consume twenty tons of coal and twelve to thirteen thousand gallons of water. Few enginemen cared to operate on low fuel so many times stops were made in preference rather than absolute need. Carter was the first coal chute west of Green River and most trains took fuel there. If a Big Boy was on a hot train (perishables or manifest), it often went trough without stopping.”


    ….


    “East of Green River, 4000s often operated full districts without fueling on fast trains. Under choice conditions westbound, one could take full tonnage from Cheyenne to Laramie (with Sherman helper), Laramie to Rawlins, Rawlins to Green River, Green River to Evanston, and on down to Ogden with only those division stops.

    Usually though, stops west were made at Granite Canyon if the train has been delayed considerably in leaving Cheyenne, and on the new line, at Harriman, basically for water.

    After Laramie there was usually a coal stop at Rock River or Hanna.

    Water was always taken too at a coal stop and sometimes at intermediate water plugs if the train spent much time in sidings.

    West of Rawlins it was either Bitter Creek or Rock Springs for coal and water although many crews ran the stop at Rock Springs because it was only a short ways on to Green River.”




    Seite 65:


    “The original Big Boy tenders were designed to give more than ample fuel and water supply for a Big Boy to take a 3600 ton train from Ogden to Echo (40 miles) including a one hour call at Ogden before leaving. This required 24,000 gallons of water and twenty-eight tons of coal to be spread out on enough axles to keep the axle loading to about 61,071 pounds maximum.


    The second series trailed a twenty-eight ton, twenty-five thousand gallon tenders which were designed for the 1942 Challengers.

    The 4-6-6-4s needed more water on their runs, and since a steam locomotive tender never did carry enough water to suit an engineman anyway, and because it was easier to build the same tanks as were being built for new Challengers, the bigger tanks were used. The original 4000 tenders were identical to those of the second series Northerns with higher and wider sides to increase capacities.


    The height of the giant tenders did cause some problems at water plugs. While tenders were first used on the second series Northerns, the passenger power seldom had to stop at intermediate plugs and thus the problems did not arise until the Big Boys came. The larger Centipede tenders necessitated the raising of water cranes at many locations. The first Big Boys had twenty-eight ton and twenty-four thousand gallon tenders which were designed to be adequate for a 4000 with a thirty-six hundred ton train to go from Ogden, including an hour’s call and yard delay, to Echo, Utah, forty miles. In bad weather, the Big Boys usually took on seven-eights of a load of coal and water, but in good conditions, only about three-fourths of a load would be needed in refueling.


    Westbound, it usually was not necessary to take fuel at Echo, but most enginemen did anyway during the stop to cool the wheels on freight cars after the drop down the mountain from Wahsatch.

    Soon after delivery, steel coal boards were fitted on the Big Boy tanks, allowing an additional four tons capacity.”

  • Irgendwie habe ich Verständnisprobleme bei Kratville: "Evanston to Ogden uphill": http://www.trainweb.org/brettr…onsub/evanstonsubelev.jpg

    Es scheint überwiegend abwärts zu gehen und nicht "uphill". Und eine Karte der Strecke: http://www.trainweb.org/brettr…onsub/evanstonsubtopo.jpg


    Wenn aber damit die Richtung Ogden nach Evanston gemeint sein sollte, dann ist der Verbrauch für die Gesamtstrecke geringer als für die Teilstrecke bis Echo: This required 24,000 gallons of water and twenty-eight tons of coal to be spread out on enough axles to keep the axle loading to about 61,071 pounds maximum.

    ??????

    Gruß, Volker

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